Δευτέρα, 26 Ιουνίου 2017

ΟΙ ΘΕΣΕΙΣ ΤΗΣ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟ ΤΟΥ ΣΩΦΡΟΝΙΣΤΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ 2018-2020


Το παρακάτω υπόμνημα με τις θέσεις της Πρωτοβουλίας κατατέθηκε στο Υπουργείο στο πλαίσιο της διαβούλευσης για τον Στρατηγικό Σχεδιασμό του Σωφρονιστικού Συστήματος.





ΠΡΟΣ

Γραφείο Γενικού Γραμματέα Αντεγκληματικής Πολιτικής

Υπουργείο Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων

Μεσογείων 96, 115 27, Αθήνα

Τηλ.: 210 7767 417-8

Fax: 210 7767 468






ΥΠΟΜΝΗΜΑ



ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΣΤΟΝ

ΣΩΦΡΟΝΙΣΤΙΚΟ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ 2018-2020



Η Πρωτοβουλία για τα Δικαιώματα των Κρατουμένων τα τελευταία  χρόνια έχει υποβάλει στην ηγεσία  του υπουργείου δύο υπομνήματα (19/2/2015 & 21/4/2016) όπου έχει θέσει αναλυτικά σειρά σοβαρών ζητημάτων που αφορούν τη λειτουργία των φυλακών και τα δικαιώματα των κρατουμένων, ευελπιστώντας ότι η νέα ηγεσία του Υπουργείου θα τα ελάμβανε υπόψη της και ότι θα προχωρούσε σε ριζοσπαστικές τομές, αναμορφώνοντας εκ βάθρων το σωφρονιστικό σύστημα. Πλην όμως με λύπη μας διαπιστώνουμε ότι πολλά σοβαρά θέματα που αφορούν τις φυλακές  παραμένουν άλυτα, μολονότι  έγιναν κάποιες δειλές αλλαγές προς το καλύτερο, οι οποίες όμως όπως αποδείχτηκε στην πράξη είναι περιορισμένες και προβληματικές.  Με αφορμή τον ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟ 2018-2020 ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΩΦΡΟΝΙΣΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ,  με το παρόν υπόμνημά μας επανερχόμαστε, θέτοντας υπόψη σας  τα χρόνια προβλήματα και τις παθογένειες των φυλακών.



Όσον αφορά τον Στρατηγικό Σχεδιασμό 2018-2020, θα θέλαμε να επισημάνουμε ότι είναι περιορισμένης χρονικής διάρκειας, γενικόλογος και χωρίς ιεράρχηση προτεραιοτήτων, ώστε στη διετία αυτή να δοθεί λύση τουλάχιστον σε κάποια από τα χρονίζοντα προβλήματα του σωφρονιστικού συστήματος.   



Τα θέματα στα οποία, κατά την άποψη μας, θα πρέπει να δοθεί προτεραιότητα και οι σχετικές προτάσεις της Πρωτοβουλίας  έχουν ως εξής:



1. Ανήλικοι - παραβατικότητα

Με το ν. 4322/2015 (αρ. 7)  καταργήθηκε η φυλάκιση ανηλίκων έως 15 ετών, με εξαίρεση όσους ανήλικους έχουν διαπράξει αδίκημα που επισείει ισόβια ποινή και έχουν συμπληρώσει το 15ο έτος της ηλικίας τους. Η καμπάνια της Πρωτοβουλίας για τα Δικαιώματα των Κρατουμένων «Κανένα παιδί σε κελί» έχει το δικό της μερίδιο σε αυτή την πολύ σημαντική νίκη.  



Το 2008-2010 η Πρωτοβουλία για τα Δικαιώματα των Κρατουμένων πραγματοποίησε καμπάνια για την κατάργηση των φυλακών ανηλίκων, συγκεντρώνοντας πάνω από 10.000 υπογραφές. Ως εκ τούτου, παρότι η παραβατικότητα των ανηλίκων είναι περιορισμένη, έχει διαπιστωθεί ότι οι περισσότεροι ανήλικοι κρατούμενοι επιστρέφουν στη φυλακή στην ενήλικη ζωή τους. Δεν θα επεκταθούμε σε ανάλυση των συνθηκών κράτησης ή στις συνέπειες που έχει ο εγκλεισμός των ανηλίκων, αφού το υπουργείο δεσμεύτηκε στην κατάργηση των φυλακών ανηλίκων. Παρ’ όλα αυτά θεωρούμε ότι η  πρόληψη απαιτεί πρωτίστως κοινωνική πολιτική με στόχο την εξάλειψη του αποκλεισμού και της περιθωριοποίησης (π.χ. Ρομά), διαφορετικά είναι κενή περιεχομένου.



Προτείνουμε:

·         Κατάργηση των φυλακών ανηλίκων με οποιαδήποτε μορφή. Αντ’ αυτών, να δημιουργηθούν ανοιχτές δομές φροντίδας και φιλοξενίας, τόσο για τα αγόρια όσο και για τα κορίτσια,  με εξειδικευμένο προσωπικό, με στόχο την επανένταξή τους με όσο το δυνατόν πιο ομαλό τρόπο. 

·         Ανάπτυξη κοινωνικής πολιτικής εκ μέρους της Πολιτείας με στόχο την εξάλειψη της περιθωριοποίησης και του αποκλεισμού, με την ένταξη των παιδιών Ρομά/ μεταναστών και προσφύγων στο εκπαιδευτικό σύστημα, καθώς και  ενημέρωση των πολιτών,  με τη δημιουργία κοινωνικών και εκπαιδευτικών προγραμμάτων αλλά και με κάθε άλλο πρόσφορο μέσο.



2. Γυναίκες

Τόσο στον Απολογισμό (1. Βελτίωση συνθηκών κράτησης, βελτίωση υποδομών) όσο και στον  Στρατηγικό Σχεδιασμό  (6. Εναλλακτικά μέτρα έκτισης των ποινών και αξιόπιστη εφαρμογή τους) γίνεται απλώς μια γενική αναφορά στις γυναίκες, χωρίς καμία εξειδίκευση στα επί μέρους θέματα, ούτε καν για τις ανήλικες. Η  δημιουργία τμήματος γυναικείων αγροτικών φυλακών -πάγιο αίτημα της Πρωτοβουλίας εδώ και χρόνια- αν πραγματοποιηθεί θα αποτελέσει ένα θετικό βήμα για την επανένταξη των γυναικών. Πλην όμως δεν μπορεί να θεωρηθεί ως απόλυτη και μοναδική λύση για τα προβλήματα  που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες στις φυλακές.  Οι γυναίκες κρατούμενες και ειδικά οι ανήλικες,  οι μωρομάνες και τα παιδιά τους, καθώς και οι τρανς κρατούμενες έχουν ανάγκη ειδικής μέριμνας και είναι υποχρέωση του υπουργείου να λάβει άμεσα συγκεκριμένα μέτρα, χωρίς γενικόλογες αναφορές.



2.1 Ανήλικες κρατούμενες

Η αντίληψη της Πολιτείας για τις γυναίκες κρατούμενες και οι εις βάρος τους διακρίσεις καθρεφτίζονται σαφώς στον Στρατηγικό Σχεδιασμό 2018-2020 όπου δεν υπάρχει καμία απολύτως πρόβλεψη και πολύ περισσότερο μέριμνα για τις ανήλικες κρατούμενες. Συνήθως  κρατούνται μαζί με  ενήλικες, και αρκετές φορές πέφτουν θύματα εκμετάλλευσης των ενήλικων γυναικών. Ο εγκλεισμός ανηλίκων με ενήλικες απαγορεύεται από το νόμο. Ως εκ τούτου είναι απαραίτητη πρωτίστως η δημιουργία ανοιχτών δομών φροντίδας και φιλοξενίας για την κράτηση των ανήλικων κοριτσιών.



Προτείνουμε:

·         Κατάργηση της φυλάκισης των ανήλικων κοριτσιών. Να δημιουργηθούν ανοιχτές δομές φροντίδας και φιλοξενίας,  με εξειδικευμένο προσωπικό, με στόχο την επανένταξή τους με όσο το δυνατόν πιο ομαλό τρόπο (ό.π. 1).


2.2 Μωρομάνες κρατούμενες

Εφόσον ο  Ν.4356 (24/12/2015), έστω και εμμέσως, αναγνωρίζει πως το βέλτιστο συμφέρον του παιδιού είναι να ζει εκτός φυλακής και εφόσον όπως αποδεικνύεται οι προϋποθέσεις του νόμου ήταν τόσο περιοριστικές ώστε δεν αποφυλακίστηκε σχεδόν καμία γυναίκα, ο νόμος θα πρέπει να αλλάξει και να νομοθετηθούν εναλλακτικοί τρόποι έκτισης της ποινής για τις μωρομάνες. Η μεταφορά των παιδιών σε παιδικό σταθμό και το παιδικό επισκεπτήριο είναι ένα θετικό βήμα,  στην ουσία όμως τα παιδιά δεν παύουν να ζουν έγκλειστα πίσω από τα κάγκελα.



Η καμπάνια της Πρωτοβουλίας «Κανένα Μωρό σε Κελί» η οποία ξεκίνησε το 2015 έχει καταφέρει να ενημερώσει χιλιάδες κόσμου σχετικά με το ζήτημα, καθώς οι περισσότεροι δεν γνωρίζουν πως κρατούνται παιδιά στη φυλακή για αδίκημα που ενδεχόμενα διέπραξε η μητέρα τους. Έχουν ήδη συγκεντρωθεί πάνω από 1.500 υπογραφές ανθρώπων που στηρίζουν αυτό το αίτημα και η καμπάνια θα συνεχιστεί μέχρι το αίτημα αυτό να ικανοποιηθεί, καθώς, όπως διαπιστώσαμε κατά την επίσκεψή μας στο Παράρτημα της φυλακής της Θήβας, οι συνθήκες είναι εντελώς ακατάλληλες για να μεγαλώσει ένα παιδί.  Μοναδικά «προνόμια» σε σχέση με την υπόλοιπη φυλακή είναι πως υπάρχει θέρμανση με σόμπες κι ένα μικρό προαύλιο για τα παιδιά. Κατά τα άλλα, τα παιδιά ζουν όλο  το 24ωρο υπό συνθήκες εγκλεισμού, σαν να είναι κρατούμενοι, κατά παράβαση  καταφανώς της Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού, την οποία επικύρωσε η Ελλάδα στις 2/12/1992, όπως και των Κανόνων των Ηνωμένων Εθνών για τη Μεταχείριση των Φυλακισμένων Γυναικών όπως και των Μη Στερητικών της Ελευθερίας Μέτρων για τις Γυναίκες Παραβάτες (Κανόνες της Μπανγκόκ, Μάρτιος 2011).



Προτείνουμε:

·         Τη δημιουργία ανοιχτών δομών για τις μωρομάνες εντός του ιστού της πόλης, που δεν θα θυμίζουν σε τίποτα φυλακή, όπου οι κηδεμόνες των ανηλίκων θα έχουν το κλειδί του διαμερίσματος και θα μπορούν να συνοδεύουν τα παιδιά τους στο σχολείο, το γιατρό ή σε άλλες δραστηριότητες. Η Ισπανία έχει εφαρμόσει αυτό το σύστημα με μεγάλη επιτυχία από το 2008. Το έχουν εφαρμόσει επίσης η Ολλανδία και η Σουηδία.



2.3 Τρανς κρατούμενες 

Τρανς κρατούμενες κρατούνται σε αντρικές φυλακές. Η κράτηση τρανς γυναικών σε αντρικές φυλακές αποτελεί παράβαση του νόμου αλλά και του ανθρωπιστικού δικαίου. Σύμφωνα με καταγγελίες, επειδή κινδυνεύει η σωματική τους ακεραιότητα, δεν μπορούν, εκτός από την πτέρυγά τους, να πάνε σε οποιονδήποτε άλλο χώρο  (γραφείο Κοινωνικής Υπηρεσίας, Ιατρείο, Γραμματεία κ.α.) καθώς αν τις δουν άλλοι κρατούμενοι, τότε θα κακοποιηθούν λεκτικά ή και σωματικά. Για τα άτομα αυτά θα πρέπει να ληφθεί ειδική μέριμνα ώστε να προστατευτεί η σωματική και ψυχική τους υγεία, τόσο από τους συγκρατούμενούς τους όσο και από τους σωφρονιστικούς υπαλλήλους.   



Προτείνουμε:

·         Εκπαίδευση του προσωπικού σχετικά με θέματα  ΛΟΑΤΚΙ ατόμων και των δικαιωμάτων τους.

·         Ενίσχυση της ψυχολογικής στήριξης των κρατούμενων ΛΟΑΤΚΙ ατόμων και ειδικά των τρανς. 

·         Ειδικά σεμινάρια στους κρατούμενους σχετικά με τα ΛΟΑΤΚΙ άτομα.

 

3. Χρήστες – απεξάρτηση

Με δεδομένο ότι οι χρήστες ουσιών αποτελούν μεγάλη μερίδα του πληθυσμού των κρατουμένων, η ύπαρξη μόνον τριών μονάδων απεξάρτησης (Κορυδαλλός, Ελεώνας Θηβών, ΚΕΘΕΑ-ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ) είναι προφανές ότι δεν μπορούν να καλύψουν το σύνολο των σωφρονιστικών καταστημάτων,   με αποτέλεσμα τη μακροχρόνια και βασανιστική αναμονή μέχρι την ένταξη σε πρόγραμμα. Επιπλέον οι οροθετικοί κρατούμενοι, τόσο στο νοσοκομείο Άγιος Παύλος όσο και στο Παράρτημα δεν έχουν τη δυνατότητα να ενταχθούν σε πρόγραμμα απεξάρτησης,  λόγω έλλειψης σχετικής πρόβλεψης, παρά μόνο να έχουν συμβουλευτική στήριξη.



Προτείνουμε:

·         Υφ’ όρον απόλυση των χρηστών ουσιών ούτως ώστε να μπορούν να ενταχθούν σε πρόγραμμα εκτός φυλακής και έτσι να διευκολύνεται η ταχύτερη απεξάρτησή τους και συνακόλουθα η επανένταξή τους.

·          Να καθιερωθεί πλήρες πρόγραμμα απεξάρτησης του ΚΕΘΕΑ για τους οροθετικούς κρατούμενους.

·         Να δημιουργηθούν μονάδες απεξάρτησης (ΚΕΘΕΑ) σε όλα τα σωφρονιστικά καταστήματα.


4. Αλλοδαποί

Το 54% του πληθυσμού των κρατουμένων είναι αλλοδαποί, δηλαδή ο μισός πληθυσμός της φυλακής. Ο αριθμός αυτός δείχνει ξεκάθαρα την έλλειψη εκ μέρους της Πολιτείας μεταναστευτικής και κοινωνικής πολιτικής που θα είχε στόχο την ένταξη των αλλοδαπών στην ελληνική κοινωνία. Οι κρατούμενοι αλλοδαποί, πέρα από τα γνωστά προβλήματα της φυλακής,  αντιμετωπίζουν και επιπλέον  προβλήματα που έχουν να κάνουν αφενός με τη δυσκολία επικοινωνίας λόγω γλώσσας και την ελλιπή ενημέρωση για τα δικαιώματά τους,  και αφετέρου με τη διακριτική μεταχείριση από τους σωφρονιστικούς λόγω  ακριβώς της αλλοδαπότητάς τους.   



Προτείνουμε:

·         Διερμηνείς. Η ύπαρξη εκπαιδευμένων, διαπιστευμένων διερμηνέων είναι απαραίτητη για τη δυνατότητα επικοινωνίας και ενημέρωσης των κρατούμενων με τους υπεύθυνους της φυλακής, τους γιατρούς κλπ. Η πρακτική  να εκτελούν χρέη διερμηνέα άλλοι κρατούμενοι που συνήθως γνωρίζουν υποτυπωδώς την ελληνική γλώσσα, ούτε εχέγγυα εγκυρότητας παρέχει ούτε μπορεί να θεωρηθεί αδιάβλητη. Και πολύ περισσότερο, βέβαια, όταν  η επικοινωνία γίνεται στη νοηματική γλώσσα ελλείψει ακόμα και αυτών των ανθρώπων.

·          Το «Αλφαβητάρι» του κρατούμενου να μεταφραστεί και σε  άλλες γλώσσες σύμφωνα με τον αντίστοιχο πληθυσμό των κρατουμένων στις φυλακές (π.χ. ρώσικα, φαρσί, αραβικά).

·         Η εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας σε αλλοδαπούς κρατούμενους να γίνεται συστηματικά σε όλα τα σωφρονιστικά καταστήματα.  Η συνεργασία με το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας που έχει προαναγγελθεί  από το Υπουργείο, στο πλαίσιο της επανένταξης, για τις φυλακές  Θεσσαλονίκης,  Νιγρίτας και Γρεβενών θα πρέπει να τεθεί άμεσα σε εφαρμογή και να επεκταθεί και στα υπόλοιπα σωφρονιστικά καταστήματα. Επιπλέον θα πρέπει να δοθούν κίνητρα στους κρατούμενους  για την παρακολούθηση των μαθημάτων.


5. Επικοινωνία

Οι κρατούμενοι μπορούν να επικοινωνούν με τους συγγενείς τους (έως τετάρτου βαθμού) είτε μέσω τηλεφώνου είτε μέσω αλληλογραφίας είτε μέσω επισκεπτηρίων, και επίσης μέσω skype πιλοτικά μόνον στις φυλακές Γρεβενών. Σε κάθε ακτίνα υπάρχουν δύο ή τέσσερα καρτοτηλέφωνα, εκ των οποίων ζήτημα είναι αν λειτουργούν ένα ή δύο. Τις τηλεκάρτες τις αγοράζουν οι κρατούμενοι, όσοι δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα δεν μπορούν να επικοινωνήσουν με κανέναν. Η πρόσβαση στο τηλέφωνο γίνεται μόνο τις ώρες που είναι ανοιχτά τα κελιά, με αποτέλεσμα να μην μπορεί ο κρατούμενος να επικοινωνήσει με κάποιον οικείο του όταν το έχει ανάγκη. Και επιπλέον με την απαγόρευση των κινητών (Καθορισμός ελάχιστων προδιαγραφών χρήσης συστημάτων απομονοτών κινητών τηλεφώνων (jammers) στους χώρους των καταστημάτων κράτησης), οι κρατούμενοι, μολονότι βρισκόμαστε στην εποχή της πληροφορίας, εμποδίζονται από την πρόσβαση στην πληροφορία,  με αποτέλεσμα την  αποξένωσή τους από την κοινωνία, την πλήρη απομόνωσή τους και τελικά  τον ιδρυματισμό τους, αντί για τη διευκόλυνση της επανένταξής τους.



Προτείνουμε:

·         Να συντηρηθούν και να πολλαπλασιαστούν τα καρτοτηλέφωνα. Να δίνονται επαρκείς δωρεάν τηλεκάρτες στους άπορους κάθε μήνα, διαφορετικά ο κρατούμενος να έχει τη δυνατότητα να τηλεφωνήσει με χρέωση του καλούντος.

·         Να αποκτήσουν πρόσβαση οι κρατούμενοι σε ηλεκτρονικούς υπολογιστές, τάμπλετ και φορητούς υπολογιστές, ώστε να μπορούν να έχουν πρόσβαση στην πληροφορία και την επικοινωνία.

·         Να επιτραπούν τα κινητά τηλέφωνα κάτω από ορισμένες προϋποθέσεις.



6. Υπερπληθυσμός

Ο υπερπληθυσμός στις φυλακές είναι ένα χρόνιο και σοβαρό πρόβλημα. Ο ν. 4322/2015, αν και είναι γεγονός ότι επέφερε μείωση του πληθυσμού της φυλακής σε ανεκτά όρια, παρ’ όλα αυτά αντιμετωπίζει το πρόβλημα του υπερπληθυσμού  αποσπασματικά και πρόσκαιρα.  Με νεότερη ρύθμιση στον ν. 4411/2016 η ισχύς του παρατάθηκε μέχρι τις 28/8/2017. Με τη λήξη της ισχύος του όμως στις 28/8/2017,  το πρόβλημα θα προκύψει και πάλι οξύ, αν δεν ληφθούν μακροπρόθεσμα και αποτελεσματικά μέτρα, ώστε ο αριθμός των κρατουμένων να παραμένει ανάλογος με τη χωρητικότητα των φυλακών. Και φυσικά αν δεν υπάρξει συγχρόνως και εξορθολογισμός των ποινών.



Προτείνουμε:

·         Αποσυμφόρηση των φυλακών, άμεσα με εφάπαξ διαγραφή των πειθαρχικών παραπτωμάτων. Ειδικότερα για τα πειθαρχικά προτείνουμε επανεξέταση του σωφρονιστικού κώδικα, κατάργηση των πειθαρχικών για τους αυτοτραυματισμούς, θεσμοθέτηση του συνηγόρου του κρατουμένου. Οι κοινωνικοί λειτουργοί, κοινωνιολόγοι και εγκληματολόγοι να μην λογοδοτούν στον διευθυντή της φυλακής και να αποδεσμευτούν από το υπουργείο Δικαιοσύνης. Αντίθετα, να υπάγονται σε υπηρεσίες Πρόνοιας και στο αντίστοιχο υπουργείο.

·         Αθρόες προφυλακίσεις: Επανεξέταση των αθρόων προφυλακίσεων. Αλλαγή του νόμου, ώστε να περιορίζονται οι περιπτώσεις και τα αδικήματα για τα οποία επιβάλλεται προφυλάκιση. Να θεσμοθετηθεί λίστα αναμονής, ώστε να μην υπερβαίνει ο πληθυσμός των κρατουμένων τις υπάρχουσες θέσεις. Σε κάθε περίπτωση, το ανώτατο όριο προφυλάκισης να μην υπερβαίνει τους 12 μήνες.

·         Αποποινικοποίηση και αποαυστηροποίηση αδικημάτων (π.χ. αποποινικοποίηση της χρήσης, μείωση των ορίων ποινής για κλοπές).

·         Εναλλακτικοί τρόποι έκτισης της ποινής: Ενίσχυση, διεύρυνση και κυρίως  πραγματική εφαρμογή του συστήματος εναλλακτικών τρόπων έκτισης της ποινής (άρθρα 59-64 ΣΚ).

·         Ημιελεύθερη διαβίωση: Να καθιερωθούν άμεσα οι πτέρυγες ημιελεύθερης διαβίωσης και στις υπόλοιπες φυλακές, εκτός του Κορυδαλλού, ώστε να περιοριστεί ο βασανιστικός εγκλεισμός σε κελιά, με τον οποίο ο κρατούμενος δεν σωφρονίζεται, αλλά χειροτερεύει και εξαχρειώνεται. Η  ημιελεύθερη διαβίωση  αποτελεί ένα μέτρο προς τη σωστή κατεύθυνση για την επανένταξη των κρατουμένων και τον αποϊδρυματισμό, ιδιαίτερα για τα νεαρής ηλικίας άτομα τα οποία καταδικάζονται, με τις γνωστές συνοπτικές διαδικασίες των Ποινικών Δικαστηρίων, σε βαριές ποινές αρκετών ετών ή και σε ισόβια κάθειρξη. Προφανώς η ηλικία, κατά κανόνα, δεν συγκινεί Εισαγγελείς και Δικαστές, οι οποίοι προτείνουν και επιβάλλουν, αντίστοιχα, ακραίες ποινές, ακόμη και σε νέους που μόλις έχουν ξεπεράσει το όριο της εφηβείας.

·         Μείωση των ορίων έκτισης ποινής και ιδιαίτερα στα ισόβια. Έκτιση 3/7 για ποινές κάθειρξης και 16 αθροιστικά για τις ισόβιες ποινές. Να καταργηθεί η ιδιαίτερη μεταχείριση στην έκτιση ποινής σε υποθέσεις ναρκωτικών –λαμβανομένου υπόψη ότι χρήστες καταδικάζονται συστηματικά για εμπορία– και εγκληματική οργάνωση (187Α), όπου το όριο είναι τα 25 χρόνια.

·         Να κλείσουν όσες φυλακές των οποίων οι κτιριακές εγκαταστάσεις και υποδομές λόγω παλαιότητας δεν μπορούν πια να συντηρηθούν (π.χ. Κέρκυρα, Άμφισσα).

                                              

                                                              ****

Τέλος οι προτάσεις μας για τα παρακάτω θέματα είναι οι εξής:



 1. Βελτίωση συνθηκών κράτησης – εκσυγχρονισμός υποδομών

·         Ενημέρωση νεοεισερχομένων – «Αλφαβητάρι» κρατουμένων σε τρεις γλώσσες (Ελληνικά, Αγγλικά, Αλβανικά). Συνεργασία με άλλους φορείς/ ανάπτυξη συνεργασιών (σωματείο VEBO, ΓΓ Δια Βίου Μάθησης κλπ).



Προτείνουμε:

·         Και συνεργασίες με συλλογικότητες που ασχολούνται με τα δικαιώματα των κρατουμένων.



2. Προετοιμασία επανένταξης (Α, Β, Γ) – μετασωφρονιστική μέριμνα

·         Δημιουργία σχολικών μονάδων, ΙΕΚ και προγραμμάτων μ.α. εκμάθησης ελληνικών ως δεύτερης γλώσσας για αλλοδαπούς, σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας/νομοθετική πρωτοβουλία.  

·         Ευαισθητοποίηση του κοινού για την άρση των στερεοτύπων και του στιγματισμού.



Προτείνουμε:

·         Να δίνονται σοβαρά κίνητρα σ’ εκείνους που θα ήθελαν να εργαστούν στις παραπάνω μονάδες ώστε οι μονάδες αυτές να μπορούν να στελεχωθούν, διαφορετικά χωρίς στελέχωση είναι δώρο άδωρο. Και επίσης να δίνονται κίνητρα και στους κρατούμενους να ενταχθούν στο εκπαιδευτικό σύστημα.

·         Ευαισθητοποίηση του κοινού για την άρση του στιγματισμού με καμπάνιες μέσω του Τύπου, με εκπαιδευτικά προγράμματα στα σχολεία, με ενημερωτικά φυλλάδια μέσω των δήμων.



3. ΚΟΙΝΣΕΠ

·          Μελέτη της δυνατότητας αξιοποίησης του θεσμού των κοινωνικών επιχειρήσεων στις φυλακές γενικού τύπου, νέων, γυναικών και στις αγροτικές φυλακές.





Προτείνουμε:

·         Οι κοινωνικές επιχειρήσεις (ΚΟΙΝΣΕΠ) να διαχειρίζονται και να εκμεταλλεύονται από τους κρατούμενους, στο πλαίσιο της επανένταξης, με την εποπτεία και τη βοήθεια κατάλληλα εκπαιδευμένων ατόμων σε θέματα συνεργατικής οικονομίας.  Και επίσης να δίνονται κίνητρα στους κρατούμενους για τη συμμετοχή τους σ’ αυτές.



4. Υπηρεσίες υγείας στις φυλακές σε συνεργασία με το Υπουργείο Υγείας

·         Επαναπροκήρυξη θέσεων γιατρών που δεν προσλήφθηκαν με την τελευταία προκήρυξη

·         Προσλήψεις νοσηλευτικού προσωπικού 

·         Στελέχωση με γενικούς και αγροτικούς γιατρούς

·         Στελέχωση με επικουρικούς νοσηλευτές



Προτείνουμε:

·         Σε όλες τις παραπάνω περιπτώσεις να δίνονται σοβαρά κίνητρα σε όσους θέλουν απασχοληθούν, ώστε να μπορούν να καλυφθούν οι θέσεις.



                                                                                  Αθήνα 14 Ιουνίου 2017



                                                     ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΓΙΑ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ

                                                                                     ΤΩΝ ΚΡΑΤΟΥΜΕΝΩΝ

                                                                                      τηλ: 6977029964

                                                                 e-mail: kratoymenoi@gmail.com

                                                                                               www.tokeli.gr



























 






ΑΡΧΕΙΟ